• معارف امامت
    • توحید
    • مقالات امامت
    • کتب امامت
    • شبهات امامت
  • مهدویت
    • مقالات مهدویت
    • کتب مهدویت
    • شبهات مهدویت
  • فرهنگی
    • رسانه
      • عکس
      • صوت
      • فیلم
    • رزومه* اساتید و محققین
    • ویژه‌نامه‌ها
      • مباهله
      • محرم
      • فاطمیه
      • غدیر
    • شبهات ارسالی
    • کتابخانه
    • مقالات
    • مسابقات
    • دوره های آموزشی تبلیغی
    • محتوا و منابع تبلیغی
    • نشست های علمی
    • احیاگران
  • ارسال شبهات دينی
  • * ثبت نام مسابقه کتابخوانی*
  • ثبت نام دوره تربیت مربی حفظ موضوعی ومفاهیم قرآن کریم
موسسه معارف امامت اهلبیت (ع)
موسسه معارف امامت اهلبیتموسسه معارف امامت اهلبیت
  • معارف امامت
    • توحید
    • مقالات امامت
    • کتب امامت
    • شبهات امامت
  • مهدویت
    • مقالات مهدویت
    • کتب مهدویت
    • شبهات مهدویت
  • فرهنگی
    • رسانه
      • عکس
      • صوت
      • فیلم
    • رزومه* اساتید و محققین
    • ویژه‌نامه‌ها
      • مباهله
      • محرم
      • فاطمیه
      • غدیر
    • شبهات ارسالی
    • کتابخانه
    • مقالات
    • مسابقات
    • دوره های آموزشی تبلیغی
    • محتوا و منابع تبلیغی
    • نشست های علمی
    • احیاگران
  • ارسال شبهات دينی
  • * ثبت نام مسابقه کتابخوانی*
  • ثبت نام دوره تربیت مربی حفظ موضوعی ومفاهیم قرآن کریم

شبهات ارسالی

  • خانه
  • بلاگ
  • شبهات ارسالی
  • چرا با وجود شدّت مشكلات زمان غيبت، همۀ خوبی‌ها را در آن زمان دانسته‌اند؟

چرا با وجود شدّت مشكلات زمان غيبت، همۀ خوبی‌ها را در آن زمان دانسته‌اند؟

  • دسته بندی شبهات ارسالی, شبهات امامت, شبهات مهدویت, مهدویت, ویژه‌نامه‌ها
  • تاریخ سپتامبر 28, 2020

چرا با وجود شدّت مشكلات زمان غيبت، همۀ خوبي ها را در آن زمان دانسته اند؟

پاسخ:

به نظر مي رسد منشأ اين سؤال حديثي باشد كه از امام حسين ـ عليه السلام ـ نقل شده است كه در آن حديث امام حسين ـ عليه السلام ـ فرمود: «امري را كه منتظر آن هستيد (فرج و ظهور قائم) محقق نخواهد شد مگر آن هنگامي كه بعضي از شما از بعضي ديگر بيزاري جويد، و بعضي از شما بر بعضي ديگر شهادت به كفر دهند و بعضي از شما بعضي ديگر را لعن نمايند، (راوي مي گويد به امام عرض كردم: چه خيري در آن زمان وجود دارد؟) پس امام حسين ـ عليه السلام ـ فرمود: همۀ خيرات درآن زمان است چه آن كه قائم ما قيام مي كند و همۀ آن شرور و مفاسد (كه در زمان غيبت به وجود آمده) را دفع مي كند»(۱) و روايتي به همين مضمون از امام حسن ـ عليه السلام ـ هم نقل شده است.

طبق قاعده اي در علم اصول «تعليق الحكم باالوصف مشعر بالعليّة» يعني هر گاه حكمي را معلّق بر وصفي نمايد، اين تعليق اشعار به عليت وصف نسبت به حكم دارد و معنايش اين است كه علّت حكم وجود اين وصف است مثلا وقتي گفته مي شود:( سيگار نكشيد زيرا سرطان زا است) در اين جمله (منع كشيدن سيگار) كه حكم است متعلق شده به وصف كه سرطان زائي است و معناي اين تعليق اين است كه علّت منع، سرطان زائي است نه ذات سيگار.

در حديث شريفي كه منشأ سئوال شده، امام ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: همۀ خيرات در آن زمان است زيرا در آن زمان قائم ما قيام مي كند و همۀ آن شرور و مفاسد را برطرف مي سازد، و وجود خيرات كه بمنزلۀ حكم است معلق شده به وصف كه عبارت است از قيام قائم ـ عليه السلام ـ ، و معناي آن اين است كه منشأ و علّت وجود همۀ خيرات قيام و ظهور قائم ـ عليه السلام ـ است نه دوران پر آشوب و فتنۀ آخر الزمان و غيبت. بنابراين معناي حديث اين است كه همۀ خيرات در زمان ظهور دولت حق و حاكميت صالحان است كه در آخرالزمان تحقق مي يابد نه اين كه همۀ خيرات در زمان تاريك و پر آشوب غيبت باشد كه در واقع زمان سيطره و گسترش جور و ستم است. و اين مطلبي است كه از آيات و روايات متعددي استفاده مي شود.

از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روايت شده كه فرمود: «بر امت من زماني فرا مي رسد كه از قرآن باقي نمي ماند مگر رسم آن و از اسلام باقي نمي ماند مگر اسم آن، مردم خود را مسلمان مي خوانند در حالي كه از اسلام بيگانه و بي خبر اند، مساجدشان (از نظر بناء و ظاهر) آباد ولي هدايت در آنها وجود ندارد، و دانشمندان آن زمان بدترين دانشمندان در روي زمين اند كه باعث فتنه و آشوب مي شوند»(۲) و از امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمود: «ظاهر مي گردد در آخر الزمان… و آن بدترين زمان ها است، زنان عريان، از دين خارج شده… و مايل به شهوات… زناني كه حرام هاي الهي را حلال مي شمارند.»(۳) و نيز از رسول خدا و امام صادق ـ عليه السلام ـ در احاديث مفصل و طولاني در اين باره نقل شده كه شما مي توانيد براي مطالعۀ آن به كتاب شريف منتخب الاثر تاليف آيت الله صافي گلپايگاني صفحات: ۵۳۲ تا ۵۳۹ مراجعه نمائيد. در اين احاديث از فتنه و آشوب آخر الزمان و دوران غيبت به تفصيل سخن گفته شده و بيانگر اين است كه دوران غيبت دوران تاريك و پر مشقتي است و دوران حاكميت ظلم و جور و فتنه مي باشد. بنابراين خيري از اين جهت در آن زمان وجود ندارد و هر چه خير است در ظهور امام زمان ـ عليه السلام ـ و حاكميت دولت حق خواهد بود و حديثي كه منشأ سئوال گرديده هم بر اين مطلب دلالت دارد چنانچه توضيح داديم.

 

پاورقی:

 

۱٫ منتخب الاثر، آيت الله صافي گلپايگاني، ص ۵۲۹٫

۲٫ منتخب الاثر، آيت الله صافي، ص ۵۳۰٫

۳٫ همان منبع.

  • اشتراک گذاری:
author avatar
user

مطلب قبلی

غيبت در مذهب شيعه به چه معناست؟
سپتامبر 28, 2020

مطلب بعدی

هنگام دعا‌کردن و یاری‌خواستن از امام زمان علیه‌السلام، با توجه به پهناور‌بودن جهان، چطور در همان لحظه، ایشان متوجه دعای ما می‌شود؟
سپتامبر 28, 2020

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

رهبر سایت
سخنرانی مقام معظم رهبری در مورد ماه مبارک رمضان
12 آوریل, 2021
شبهات
ا خداوندی واحد داریم و پیامبری برای انتقال سخنانش. چه ضرورتی به ۱۲ امامی بودن هست؟
11 آوریل, 2021
photo_۲۰۲۰-۱۰-۰۶_۰۹-۵۲-۴۰
چطور باید بعد از پذیرش ولادت ایشان امامت ایشان رو پذیرفت؟ درواقع مستند اینکه مهدی موعود ایشان هستند چیست؟ چرا علمایی از اهل سنت ( البته نه همگی)، ولادت ایشان رو پذیرفته‌اند، اما مهدی موعود بودن ایشان رو نه؟ با توجه به این که ولادتشون رو قبول دارن چطور توجیه میکنن که هیچ نقلی از زندگی و یا مرگ ایشون در تاریخ نیست؟
11 آوریل, 2021

جستجو

دوره ها

  • دوره

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟