• معارف امامت
    • توحید
    • مقالات امامت
    • کتب امامت
    • شبهات امامت
  • مهدویت
    • مقالات مهدویت
    • کتب مهدویت
    • شبهات مهدویت
  • فرهنگی
    • رسانه
      • عکس
      • صوت
      • فیلم
    • رزومه* اساتید و محققین
    • ویژه‌نامه‌ها
      • مباهله
      • محرم
      • فاطمیه
      • غدیر
    • شبهات ارسالی
    • کتابخانه
    • مقالات
    • مسابقات
    • دوره های آموزشی تبلیغی
    • محتوا و منابع تبلیغی
    • نشست های علمی
  • احیاگران
  • ارسال شبهات دينی
  • * ثبت نام مسابقه کتابخوانی*
موسسه معارف امامت اهلبیت (ع)
موسسه معارف امامت اهلبیتموسسه معارف امامت اهلبیت
  • معارف امامت
    • توحید
    • مقالات امامت
    • کتب امامت
    • شبهات امامت
  • مهدویت
    • مقالات مهدویت
    • کتب مهدویت
    • شبهات مهدویت
  • فرهنگی
    • رسانه
      • عکس
      • صوت
      • فیلم
    • رزومه* اساتید و محققین
    • ویژه‌نامه‌ها
      • مباهله
      • محرم
      • فاطمیه
      • غدیر
    • شبهات ارسالی
    • کتابخانه
    • مقالات
    • مسابقات
    • دوره های آموزشی تبلیغی
    • محتوا و منابع تبلیغی
    • نشست های علمی
  • احیاگران
  • ارسال شبهات دينی
  • * ثبت نام مسابقه کتابخوانی*

غدیر

  • خانه
  • بلاگ
  • غدیر
  • فیش منبر: قرآن و محبت امام  

فیش منبر: قرآن و محبت امام  

  • دسته بندی غدیر, ویژه‌نامه‌ها
  • تاریخ آگوست 4, 2020
  • نظرات ۰ نظر
قرآن و محبت امام

مهر ورزیدن و دوست داشتن پیامبر و خاندانش یکى ازاصول اسلام است که قرآن وسنت بر آن تأکید دارند. قرآن کریم در این باره مى‏ فرماید:

«قل إن کان آباؤکم و ابناؤکم و إخوانکم و أزواجکم و عشیرتکم و أموال اقترفتموها و تجارة تخشون کسادها و مساکن ترضونها أحب إلیکم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله فتربصوا حتى یأتى الله بأمره و الله لا یهدى القوم الفاسقین»(توبه/۲۴):

بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و بستگان شما و اموالى که بدست آورده‏اید و تجارتى که از کساد آن بیم دارید و مسکن‏هاى مورد علاقه شما، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار این باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند، و خداوند جمعیت نافرمانبردار را هدایت نمى‏کند.

و در آیه دیگر مى‏ فرماید:

«الذین آمنوا به و عزروه و نصروه و اتبعوا النور الذی أنزل معه أولئک هم المفلحون» (اعراف/۱۵۷):

کسانى که به او ایمان آورده‏اند و او را تکریم کرده و کمک نموده‏اند و از نورى که بر وى فرود آمده پیروى کرده‏اند، رستگارانند.

خدا در این آیه براى رستگاران چهار ویژگى مى‏ شمارد:

۱- ایمان به پیامبر: «آمنوا به».

۲- تعزیز و تکریم او: «عزره».

۳- یارى کردن او: «نصروه».

۴- پیروى از نورى (قرآن) که نازل شده است «و اتبعوا النور الذی أنزل معه».

با توجه به اینکه یارى کردن پیامبر در ویژگى سوم آمده است، قطعا مراد از «عزروه» در ویژگى دوم همان تکریم و تعظیم پیامبر است، و مسلما، تکریم پیامبر مخصوص دوران حیات او نیست، همچنانکه ایمان به وى که در آیه وارد شده، چنین محدودیتى ندارد.

درباره محبت به خاندان رسالت کافى است که قرآن آن را به صورت پاداش رسالت (البته به صورت پاداش نه پاداش واقعى) ذکر کرده و مى‏فرماید:

«قل لا أسألکم علیه اجرا إلا المودة فى القربى» (شورى/۲۳):

بگو من براى اداى رسالت خدا از شما پاداشى نمى‏طلبم،جز محبت ورزیدن به بستگان ونزدیکانم .

محبت و تکریم نسبت به پیامبر اکرم(ص) نه تنها در قرآن آمده، بلکه در احادیث اسلامى نیز بر آن تأکید شده است، که دو نمونه آن را یادآور مى‏شویم:

۱- رسول اکرم فرمود: «لا یؤمن أحدکم حتى أکون أحب إلیه من ولده و الناس اجمعین». (۱) هرگز یک نفر از شما مؤمن واقعى نخواهد بود، مگر اینکه من براى او از فرزندانش و همه مردم محبوب‏تر باشم.

۲- در حدیث دیگر مى‏فرماید: ثلاث من کن فیه ذاق طعم الإیمان: من کان لا شی‏ء أحب إلیه من الله و رسوله، و من کان لئن یحرق بالنار أحب إلیه من أن یرتد عن دینه، و من کان یحب لله و یبغض لله» (۲) :

سه چیز است که هر کس داراى آن باشد، مزه ایمان را چشیده است:

۱- آن کس که چیزى براى او از خدا و رسولش گرامى‏تر نباشد.

۲- آن کس که سوخته شدن در آتش براى او محبوبتر از خروج از دین باشد.

۳- آن کس که براى خدا، دوست یا داشمن بدارد.

محبت خاندان پیامبر(ص)

۱- پیامبر گرامى(ص) فرمود:

«لا یؤمن عبد حتى أکون أحب إلیه من نفسه و تکون عترتی أحب إلیه من عترته، و یکون أهلی أحب إلیه من أهله» (۳) :

مؤمن به شمار نمى‏رود بنده‏اى مگر اینکه مرا بیش از خود دوست بدارد، و فرزندان مرا بیش از فرزندانش، و خاندان مرا فزون از خاندان خود، دوست بدارد.

۲- در حدیث دیگر درباره عترت خود مى‏فرماید:

«من أحبهم أحبه الله و من أبغضهم أبغضه الله» (۴) :

هر کس آنها را دوست بدارد، خدا را دوست داشته و هرکس آنها را دشمن بدارد، خدا را دشمن داشته است.

تا این جا با دلایل این اصل (مهر ورزیدن به پیامبر و عترتش) آشنا شدیم، اکنون سؤال مى‏شود :

۱- سودى که امت از مهر ورزیدن به پیامبر و عترت او مى‏برد چیست؟!

۲- شیوه مهر ورزى و تکریم نسبت به پیامبر و خاندان او چیست؟!

درباره مطلب نخست یادآور مى‏ شویم: محبت به انسان با کمال و با فضیلت، خود نردبان صعود به سوى کمال است، هرگاه انسانى فردى را از صمیم دل دوست بدارد، کوشش مى‏کند خود را با او همگون سازد و آنچه که مایه خرسندى او است انجام داده، و آنچه او را آزار مى‏دهد ترک نماید.

ناگفته پیداست وجود چنین روحیه‏اى در انسان مایه تحول بوده و سبب مى‏شود که پیوسته راه اطاعت را در پیش گیرد و از گناه بپرهیزد. کسانى که در زبان اظهار علاقه کرده ولى عملا با محبوب خود مخالفت مى‏ورزند، فاقد محبت واقعى مى‏باشند، در دوبیتى که به امام صادق (ع) نسبت داده شده است به این نکته اشاره شده آنجا که مى‏ فرماید:

تعصى الإله و أنت تظهر حبه*هذا لعمری فى الفعال بدیع‏لو کان حبک صادقا لأطعته*إن المحب لمن یحب مطیع (۵)

«خدا را نافرمانى مى‏کنى و اظهار دوستى مى‏نمایى، به جانم سوگند، این کار شگفتى است.

اگر در ادعاى خود راستگو بودى او را اطاعت مى‏کردى، حقا که مرید پیوسته مطیع محبوب خود مى‏باشد».

اکنون که برخى از ثمرات مهرورزى به پیامبر و خاندان او روشن شد، باید به شیوه ابراز آن بپردازیم: مسلما مقصود حب درونى بدون هیچ‏گونه بازتاب عملى نیست، بلکه مقصود مهرى است که در گفتار و رفتار انسان بازتاب مناسبى داشته باشد.

شکى نیست که یکى از بازتابهاى محبت به پیامبر(ص) و خاندان او پیروى عملى از آنان است، چنانکه اشاره شد، ولى سخن در دیگر بازتاب‏هاى این حالت درونى است، و اجمال آن این است که هر گفتار یا رفتارى که در نظر مردم نشانه محبت و وسیله گرامى داشت افراد به شمار مى‏رود، مشمول این قاعده مى‏باشد، مشروط بر اینکه، با عمل مشروع او را تکریم کند، نه با عمل حرام.

بنابراین، گرامى داشت پیامبر اکرم(ص) و خاندان او در هر زمان خصوصا در سالروز ولادت یا وفات ـ یکى از شیوه هاى ابراز محبت و گرامى داشت مقام و منزلت آنان است و آزین بندى در روزهاى ولادت وروشن کردن چراغ و برافراشتن پرچم و تشکیل مجلس براى ذکر فضایل و مناقب پیامبر اکرم(ص) یا خاندان او، نشانه محبت به آنان و وسیله ابراز آن به شمار مى‏رود و به این خاطر تجلیل پیامبر در ایام ولادت یک سنت مستمر، در میان مسلمانان بوده است.

دیار بکرى در کتاب «تاریخ الخمیس» مى‏نویسد: مسلمانان پیوسته ماه ولادت پیامبر را گرامى داشته و جشن مى گیرند و اطعام مى‏کنند و به فقرا صدقه مى‏دهند اظهار شادمانى مى‏نمایند و سرگذشت ولادت او را بیان مى‏کنند، چه بسا کراماتى براى آنان ظاهر مى‏شود. عین این سخن را عالم دیگرى به نام ابن حجر قسطلانى در کتاب خود آورده است. (۶)

پى ‏نوشت:

۱و۲ـ کنز العمال: ج ۱، ح۷۰ و ۷۲ و جامع الأصول: ج ۱، ص .۲۳۸

۳و۴ـ مناقب الامام امیرالمؤمنین نگارش حافظ محمد بن سلیمان کوفى، ج ۲، ح ۶۱۹، و .۷۰۰ و بحار الأنوار ج ۱۷ ص ۱۳، علل الشرایع باب ۱۱۷ ح .۳

۵ـ سفینة البحار: ۱/ .۱۹۹

۶ـ المواهب اللدنیة، ج ۲۱، ص ۲۷، تاریخ الخمیس، ج ۱، ص .۲۲۳

برچسب:غدیر_فیش منبر, موسسه امامت, موسسه اهل بیت, موسسه معارف, موسسه معارف اهل بیت امامت

  • اشتراک گذاری:
author avatar
مدیر سامانه

مطلب قبلی

فیش منبر: ولايت، رکن توحيد
آگوست 4, 2020

مطلب بعدی

پاورپوینت: دستور خدا، رسول خدا، ولی خدا 1
آگوست 4, 2020

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

برندگان مسابقه
اسامی برندگان باقیمانده دومیلیونی هفت شهر عشق
13 ژانویه, 2021
انغ
مقاله :شاخص‌های بصیرت با تکیه بردیدگاههای مقام معظم رهبری
29 دسامبر, 2020
پاسخ به شبهه فاطمی
کتاب: پاسخ به چند شبهه فاطمی
28 دسامبر, 2020

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

دوره ها

  • دوره

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟