• معارف امامت
    • توحید
    • مقالات امامت
    • کتب امامت
    • شبهات امامت
  • مهدویت
    • مقالات مهدویت
    • کتب مهدویت
    • شبهات مهدویت
  • فرهنگی
    • رسانه
      • عکس
      • صوت
      • فیلم
    • رزومه* اساتید و محققین
    • ویژه‌نامه‌ها
      • مباهله
      • محرم
      • فاطمیه
      • غدیر
    • شبهات ارسالی
    • کتابخانه
    • مقالات
    • مسابقات
    • دوره های آموزشی تبلیغی
    • محتوا و منابع تبلیغی
    • نشست های علمی
  • احیاگران
  • ارسال شبهات دينی
  • * ثبت نام مسابقه کتابخوانی*
موسسه معارف امامت اهلبیت (ع)
موسسه معارف امامت اهلبیتموسسه معارف امامت اهلبیت
  • معارف امامت
    • توحید
    • مقالات امامت
    • کتب امامت
    • شبهات امامت
  • مهدویت
    • مقالات مهدویت
    • کتب مهدویت
    • شبهات مهدویت
  • فرهنگی
    • رسانه
      • عکس
      • صوت
      • فیلم
    • رزومه* اساتید و محققین
    • ویژه‌نامه‌ها
      • مباهله
      • محرم
      • فاطمیه
      • غدیر
    • شبهات ارسالی
    • کتابخانه
    • مقالات
    • مسابقات
    • دوره های آموزشی تبلیغی
    • محتوا و منابع تبلیغی
    • نشست های علمی
  • احیاگران
  • ارسال شبهات دينی
  • * ثبت نام مسابقه کتابخوانی*

معارف امامت

  • خانه
  • بلاگ
  • معارف امامت
  • حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه»

حدیث «من مات و لم یعرف امام زمانه»

  • دسته بندی معارف امامت, مقالات امامت
  • تاریخ جولای 18, 2020
  • نظرات ۰ نظر

عنوان: اعتقادی

موضوع: توضیح (حدیث من مات و لم یعرف امام زمانه)

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»؛
ترجمه:
هر کس امام زمانش را نشناسد و در همان حال بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است. ۱
‏البته این حدیث با کلماتی شبیه (لَیسَ فى عُنُقِهِ بَیعَةٌ) و (بِغَیرِ إمامٍ) نیز درکتب اهل سنت نقل شده است. ۲

مطالبی که از این حدیث برداشت میشود:

مرگ بدون شناخت امام و بدون داشتن امام زمان خودش، مرگ جاهلی و کفر است،و این مطلب نشان میدهد اعتقادبه امامت از اصول اعتقادات و همردیف توحید است؛چونکه مرگ جاهلیت را در پی دارد.

۲⃣ باید در هرزمانی امام زنده همان زمان باشد(نه امام گذشته و یا آینده-امام زمانه)،بنابراین در هر عصری باید امام زمانی باشد که نشان میدهد اکنون نیز باید امامی زنده باشد.

۳⃣ امام رضا علیه السلام در حدیث سلسسله الذهب ،شرط ورود به دژ امن توحید را ولایت امام زنده دانسته اند(بشروطها و انا من شروطها) و نفرمودند: ولایت امام گذشته،بلکه (انا) یعنی امام زنده و امام زمان، که حدیث سلسله الذهب توضیح دهنده همین حدیث (من مات )میباشد.

۴⃣ در شناخت، منظور شناخت اینکه (کجا بدنیاآمده، خانواده اش کیست و…) اینگونه امور ظاهری نیست،زیرا این امور را حتی دشمنان امامان نیز میدانستند،بلکه یعنی شناخت مقام امام که از جانب خدا برگزیده شده است و معصوم است و علم مطلق دارد و اعمال ما را میبیند و واجب الاطاعه است.

۵⃣ در شناخت نیاز به دیدن نیست،همانطور که خدا و ملائکه را با چشم ظاهری نمیبینیم وبا استدلال عقلی و نقلی می فهمیم. البته غیبت امام معرفتی است،یعنی بین مردم بصورت ناشناس زندگی میکند(مثل حضرت یوسف که برادرانش او را دیدند،ولی نشناختند) نه اینکه نامرئی باشد.

📚 پی نوشتها:

۱⃣(کمال الدین ، ج ‏۲، ص ۴۰۹)
۲⃣ (صحیح مسلم ، ج ۶ ،ص ۲۱ + مسند احمد،ج ۴ ،ص ۹۶)

برچسب:حریث_من مات, موسسه امامت, موسسه اهل بیت, موسسه معارف, موسسه معارف اهل بیت امامت

  • اشتراک گذاری:
author avatar
مدیر سامانه

مطلب قبلی

ولایت به‌عنوان استمرار نبوت یکی از مهم‌ترین ابعاد غدیر
جولای 18, 2020

مطلب بعدی

معرفی امیرالمؤمنین در غدیر از نعمت‌های بزرگ خدا بود
جولای 18, 2020

ممکن است همچنین دوست داشته باشید

انغ
مقاله :شاخص‌های بصیرت با تکیه بردیدگاههای مقام معظم رهبری
29 دسامبر, 2020
پاسخ به شبهه فاطمی
کتاب: پاسخ به چند شبهه فاطمی
28 دسامبر, 2020
انغ
بررسی و تحلیل حکومت جهانی مهدوی در عصر رجعت
12 نوامبر, 2020

نظر بدهید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو

دوره ها

  • دوره

ورود با حساب کاربری سایت شما

رمز عبوررا فراموش کرده اید؟