آیا میلاد امیرالمؤمنین علیه السلام در درون کعبه، در منابع اهل سنت تأیید شده و مورد قبول آنها نیز هست؟ اخیراً در تبلیغاتی انکار می‌کنند.

اهل تسنن، اعتبار حدیث متواتر را به مثابه‌ی آیه قرآن می‌دانند و حاکم نیشابوری که در میان علمای اهل سنّت به “امام الحدیث” مشهور است (حتی خیر الدین زرکلی، که از بزرگان وهابی است، در کتاب الاعلام، ج۶، ۲۲۷، در باره حاکم نیشابوری می‌نویسد: عالم‌ترین انسان‌هاست به حدیث صحیح و ناصحیح)‌. او می‌گوید:

« فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت أسد ولدت أمیرالمؤمنین علی بن أبی طالب كرم الله وجهه فی جوف الكعب.» (مستدرک، ج۳، ص۴۸۳

حافظ گنجی – که از علمای شافعی مذهب است نوشته است:

«ولد امیرالمومنین علی بن أبی طالب بمکه فی بیت الله الحرام لیله الجمعه لثلث عشرة لیلة خلت من رجب سنة ثلثین من عام الفیل و لم یولد قبله و لا بعده مولود فی بیت الله الحرام سواه إكراما له بذلك و إجلالا لمحله فی التعظیم» (الگنجی الشافعی ، كفایة‌ الطالب فی مناقب علی بن أبی طالب ، ص۴۰۷)

آلوسی که از نظر اعتقادی، وهابی و سلفی و از اکابر این فرقه است نیز می‌نویسد:

«کون الامیر کرم الله وجهه ولد فی بیته، امر مشهور فی الدنیا و ذکر فی کتب الفریقین السنه و الشیعه … و لم یشتهر وضع غیره كرم الله وجهه كما اشتهر وضعه بل لم تتفق الكلمة علیه. ، وما أحرى بإمام الأئمة أن یكون وضعه فیما هو قبلة للمؤمنین ؟ وسبحان من یضع الأشیاء فی مواضعها وهو أحكم الحاكمین.

منابع دیگر

مروج الذهب , ابو الحسن مسعودی هذلی : ج۲ / ص۲ چاپ مصر» – «تذكرة خواص الأمة، سبط ابن الجوزی حنفی‌: ص۷» – «الفصول المهمّة، ابن الصباغ مالكی: ج۱ / ص۱۷۳ به نقل أز ابن المغازلی، ص۱۴، ص۳۰»

ابن صباغ مالكي(۸۵۵ هـ) می‌نویسید: «ولد علي ( عليه السلام ) بمكة المشرفة بداخل البيت الحرام في يوم الجمعة الثالث عشر من شهر الله الأصم رجب الفرد سنة ثلاثين من عام الفيل قبل الهجرة بثلاث وعشرين سنة ، وقيل بخمس وعشرين ، وقبل المبعث باثني عشرة سنة ، وقيل بعشر سنين . ولم يولد في البيت الحرام قبله أحد سواه ، وهي فضيلة خصه الله تعالى بها إجلالا له وإعلاء لمرتبته وإظهارا لتكرمته

همچنین ببینید

ضرورت وجود امام چیست ؟

  ضرورت وجود امامان چیست؟ آیا ۱۲۴۰۰۰ پیامبر برای راهنمایی ما کافی نبودند که خداوند …